رعنا جاوید | شهرآرانیوز؛ آن اندازه که دانشآموزان و والدینشان روز اول مهر آمادگی حضور در کلاس و نشستن پای درس را دارند، آموزشوپرورش آماده نیست. هر سال دو یا سه ماه از شروع ایام مدرسه به اعتراض و شکایت از کلاسهای بدون معلم میگذرد و وعده مسئولان، و آخرش هم یا معلمان بازنشسته کلاسها را اداره میکنند یا به معلمان دیگر ساعت اضافه داده میشود تا شاید کلاسی بدون معلم نماند. هر سال تحصیلی را با عدد چندهزارنفری کمبود معلم آغاز میکنیم و به پایان میبریم؛ چالشی که مدام تکرار میشود.
هنوز بخشی از تابستان مانده است، اما بنا به دغدغههای روزنامهنگاری که میدانیم بهزودی باید صدای اعتراض والدین را منعکس کنیم، موضوع کمبود معلم را کمی زودتر جویا شدهایم و در این گزارش، از اثرگذاری آزمون استخدامی بر جبران کمبود معلم و همچنین وضعیت درگیری مشهد و استان با این چالش در سال تحصیلی پیش رو گفتهایم.
بازنشستگی معلمان، جذب ناکافی، بی رغبتی به استخدام، مهاجرت معلمان و توزیع نامناسب نیرو، شاید تنها برخی دلایل کمبود معلم در مدارس باشد. برای اطلاع از میزان جذب نیروها پس از آزمون استخدامی امسال، جزئیات تعداد نیروها را از مصطفی اسدی، مدیرکل آموزش وپرورش استان، میپرسیم. او میگوید: کمبود معلم در چند استان کشور مشهود است و یکی از آنها همین استان خودمان است، درحالی که برخی استانها با نیروی مازاد مواجه هستند. سال تحصیلی گذشته ۲۳ هزار نفر کمبود نیرو داشتیم، اما امسال با ورود نزدیک به ۵ هزار نیرو، به سمت مثبت در حرکت هستیم؛ یعنی فقط حدود ۱۸ هزار نیرو کمبود خواهیم داشت.
او ادامه میدهد: همان طور که همکاران من حتی با ۲۳ هزار کسری معلم در سال گذشته، کلاسها را اداره کردند، امسال هم تلاش خواهیم کرد با افزوده شدن نیروها، در شرایط مطلوب تری کلاسها را برپا کنیم.
او درباره نحوه جذب این تعداد نیروی جدید توضیح میدهد: از حدود ۵ هزار نفر، ۴ هزارو ۷۰۰ نفر، پذیرفته شدگان در آزمون هستند که امیدواریم هرچه سریعتر مراحل استخدام آنان طی شود و به اول مهر برسند و حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر نیز فارغ التحصیلان دانشگاه تربیت معلم هستند.
مدیرکل آموزش وپرورش استان درباره راه حل دیگر رفع کمبود نیرو، از به کارگیری بازنشستگان یاد کند و میگوید: یکی دیگر از سیاستهای ما موضوع استمرار خدمت بازنشستگان است؛ در این راستا، امتیاز تشویقی هم تعیین کردیم و سال گذشته به وعده خود وفا کردیم که همان یک ماه اضافه حقوق یعنی پرداخت سیزده ماه حقوق به افراد بود.
به گفته اسدی، نواحی یک، ۵، ۷ و ناحیه تبادکان به نیرو و فضای آموزشی نیاز مبرمی دارند؛ یعنی به صورت ویژه و فوری باید به وضعیت آنها رسیدگی شود.
او این نکته را هم یادآوری میکند که در عین اینکه خیران محترم به این حوزه ورود پیدا کردهاند، طرحهای ملی و کشوری هم داریم و بناست با تلاش نمایندگان و اداره کل نوسازی و انعقاد قراردادهایی، هزارمیلیاردتومان را جذب کنیم.
کمبود ۱۸ هزار نیرو عدد کوچکی نیست که بتوان به آسانی از کنارش عبور کرد، آن هم در شرایطی که به نظر میرسد در همه کشور این معضل ادامه دارد. براساس گزارش وزارت آموزش وپرورش، برای سال تحصیلی آینده حدود ۱۳۱هزار نفر کمبود نیروی انسانی در سیستم آموزشی کشور وجود دارد. احسان عظیمی راد، نماینده مردم مشهدوکلات در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، درباره تأمین نیرو میگوید: آمارهای استانهای کشور با هم تفاوت دارد؛ برخی استانهای کوچک، مازاد نیرو دارند که طبق آمار تا ۲۰ هزارنفر هم میرسد، درحالی که برخی دیگر سال هاست با کمبود نیرو دست وپنجه نرم میکنند و باید به روشهای مختلفِ تأمین نیرو متوسل شوند.
او ادامه میدهد: کمبود نیروی کشور قرار است با بهکارگیری نیروهای خریدخدمات سابق یا حق التدریس آزاد و به کارگیری معلمان بازنشسته برطرف شود و همین قاعده قرار است در خراسان رضوی هم به اجرا درآید. این بخش در استان حدود ۶ هزارنفر را شامل میشود. همچنین بنا دارند به مدیران مدارس یا افراد شاغل در ادارات نواحی، چندساعت درس ارائه بدهند تا کمبود نیرو کاهش پیدا کند.
به گفته او، همه این راهکارها به این دلیل است که دولت قصد دارد مشکل کمبود نیرو را با کمترین پرداختی و هزینه جبران کند، به هرحال مبلغ پرداختی به نیروی حق التدریس یا شاغل در ادارات، کمتر از استخدام است.
این نماینده مجلس همچنین یادآوری میکند: درحال پیگیری ویژه برای سامان دهی وضعیت معلمان پیش دبستانی و نهضت هم هستیم، اما به طور رسمی هم اعلام کردیم که آموزش وپرورش بنایی بر استخدام ندارد؛ البته خودشان اعلام کردند اوایل مهر که کلاسها شروع میشود، اگر مدارس کمبود داشتند، حتما از آن معلمان استفاده میشود، اما به شکل عمومی در کشور بنایی به استخدام نیست. یک دلیل آن، این است که نیازی به معلم ندارند و این کمبود با همان گروههای مختلف جبران میشود و نکته دوم هم اعتبارات سازمان برنامه وبودجه است که تکمیل شده است و قرار نیست اعتبار جدیدی به این موضوع تعلق بگیرد.
عظیمی راد با تأیید اینکه برخی نواحی استان همچون ناحیه تبادکان با شروع سال تحصیلی دچار مشکل کلاسهای بدون معلم خواهند شد، تأکید میکند: هم اکنون ۱۶۰ هزار دانش آموز در منطقه تبادکان که بزرگتر از چندین استان کشور است، داریم. اصرار ما بر تأمین معلم به روشهای مختلف است که چاره اندیشی کنند، اما باز هرسال مشکلات گزارش میشود.
به عقیده او اگر در سالهای گذشته بنای جدی برای جذب مداوم معلمان وجود داشت، با توجه به اینکه با مشکلات اقتصادی، تورم و تحریم کمتری هم مواجه بودیم، اکنون این همه کسری نیرو وجود نداشت.
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در پایان یادآوری میکند: در مجلس شورای اسلامی به منظور رفع مشکل و تسریع در فرایند جذب نیرو برای سال تحصیلی جدید، همچنان تلاش خواهیم کرد.